Alla inlägg den 18 december 2012

Av Annica och Kent Lindholm - 18 december 2012 20:14


I kväll har vi varit och grattat Ellen som blir tonåring i dag. 13 år, tänk vad tiden går fort. Jag minns det som i går den snöiga decembernatten när jag skjutsade in Cicci och Tomas till BB.


Jag minns vad jag tyckte att det var fantastiskt att bli mormor. Minns hur orolig jag var. Cicci var ju så ung, bara 20 år. Tänk så onödigt, Cicci som är den allra bästa mamman.


Som vanligt bjöds det på mycket gott fika. Där fanns många av mormors favoritkakor och självklart mormors goda marängtårta med färska bär.


Jag blir så varm i hjärtat när jag ser Cicci bläddra i mormors gamla Televerkspärm i A5 format där hon förvarade sina recept. Hon tyckte nog att det var lite fel att ta hem en gammal pärm från jobbet för hon har klistrat självhäftande plast så att man inte ska se Televerkskrabban. Ja mamma hon visste alltid vad som var rätt och vad som var fel.


I den pärmen finns det utklipp ur tidningar, där finns också många handskrivna recept en del skrivna på Televerkets papper när hon fått recept av sina kollegor. :)
.

Av Annica och Kent Lindholm - 18 december 2012 07:54


Jag blir på upprörd när jag tittar på morgon TV så jag måste skriva ett inlägg. Det är bostadsminister Stefan Attefall och Socialdemokraternas Veronica Palm telesperson i bostadsfrågor som debatterar.

Nu vill regeringen förenkla reglerna för de som vill hyra ut sin bostad i andra hand. Man vill låta bostadsinnehavaren hyra ut i tre år i stället för ett år som det är i dag. Man vill även tillåta att den som hyr ut sin bostad i andra hand får tar ut en del av sina kapitalkostader enligt en schablonmodell. Det är väl jättebra.

I dag står det väldigt många bostäder tomma i våra storstäder, framför allt i Stockholm. Bostadsköerna är enorma. Hur kan man bara säga nej till detta förslag.

Om jag har kostnader i form av ränta på lån för min lägenhet ska jag inte kunna lägga en del av den på hyran till den som får förmånen att bo i min lägenhet. Att tvinga de som ex studerar eller jobbar utomlands i mer än ett år att sälja sin bostad alt låta den stå tom vilket blir följden av nuvarande regler. Är det rätt när så många behöver bostad.

Det är klart att det finns en liten, liten risk för spekulation. Det är klart att vissa som inte har räntekostnader på sin bostad kan tjäna en slant i samband med uthyrning, är det fel. Det viktiga är väl ändå att förenkla för de som behöver en bostad, det är ju det som är syftet med förslaget.

Jag undrar om socialdemokraterna verkligen tycker att det är fel eller om dom säger nej bara för att... Dom säger att dom är Sveriges Framtidsparti, vilkens framtid vill dom värna om. Inte är det min i alla fall.

Spännande att se vad som sker vid omrösningen i riksdagen i dag. Håll tummarna att regeringen får igenom förslaget. Jag tror jag måste engagera mig politiskt och gå ut i debatten.
.

Tidigare månad - Senare månad

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards