Alla inlägg den 22 december 2012

Av Annica och Kent Lindholm - 22 december 2012 22:51


Nu känner jag mig riktigt trött i hela kroppen efter många timmars stök i köket.

Min pate blev riktigt god så den rekommenderar jag gärna. Receptet finns i tidigare inlägg. Jag hade ingen bra ungsform så jag gjorde den i en rak smord sockerkaksform och det gick riktigt bra.

Jag har också gjort fyra olika sillinläggningar. Det blev tomatsill, senapssill, romsill och vitlökssill.

Det blev också ansiovissmör som tillsammans med ruckulasallad ska läggas över ljumma kokta/ungsbakade rödbetor. Smöret blev jättegott så det blir säkert bra. Ingredienserna är bara smör, rödlök, dill och finklippt ansjovis som blandad väl. Spännande, jag har aldrig gjort det tidigare så det blir en överraskning även för mig. Fick iden från ett TV program i veckan.

Knäck har det också blivit, den hjälpte Ciccis barn till med när dom var här några timmar i dag.

Det som återstår nu är köttbullar, revbensspjäll och gräddsenap men det fixar jag i morgon förmiddag.

Ja så duktig jag har varit i dag, känner mig riktigt nöjd. Ja det kan ju jag vara som har all ledig tid. Tänker på alla småbarnsföräldrar som ska fixa allt julstök samtidigt som det ska jobbas. Till er säger jag bara, sänk ribban och köp färdiglagat, det går precis lika bra. .

Av Annica och Kent Lindholm - 22 december 2012 12:20


Sitter här och funderar för mig själv. Den här gången går tankarna till alla familjer som är splittrade och där barnen bor i olika världar varannan vecka vilket borde vara en tillgång men som tyvärr ofta inte är det pga de vuxna i familjen.

Ställer mig frågan om jag skulle klara av att bo i skilda världar, om jag skulle klara av ett farväl varje söndag. Ja det gäller verkligen att föräldrarna lägger sina egna åsikter och känslor åt sidan och är 100% närvarande för sina barn om det ska fungera.

Många gör det fantastiskt bra, många gör det mindre bra. Jag tror att det oftast går väldigt bra om inte mamma eller pappa har träffat en ny som tillåts gå in och styra allt för mycket. En ny vuxen som går in och anpassar sig till familjens regler och relationer är oftast en tillgång.

Jag tror också att det går bättre när en ny manlig gestalt kommer in i barnens liv. Tyvärr har kvinnor ofta en förmåga att känna avund mot sin partners barn från tidigare förhållande. Det är verkligen konstigt, ingen kan ju konkurrera med ett barn, att ens försöka förvånar mig.

Många familjer består dessutom av barn från två familjer som plötsligt ska fungera i en ny familj och det varannan vecka. Hur svårt kan det inte vara.

Jag ser också i dessa familjer att barnen inte alltid behandlas lika. Man lever som en familj och hoppas att det ska fungera men man har inte samma regler eller störtning för alla barn i familjen. Man tillgodoser inte barnens behov enligt samma modell och mönster. Man är helt enkelt en mot sina egna barn och en annan mot sin partners barn.

Att inte alla vuxna kan räkna ut konsekvenserna av ett sådant beteende förvånar mig. Ett svek är något som gör väldigt ont, något som man så snart man är stor nog aktivt väljer bort. En händelse som ofta drabbar båda vuxna i den nya familjen, för vad är sveket. Att behandla någon illa eller att inte sätta stopp när man ser att det förekommer.

Ja livet är inte lätt att leva alla gånger, inte lätt att leva för många barn och det gör så ont i mitt hjärta.
.

Tidigare månad - Senare månad

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards