Alla inlägg under december 2012

Av Annica och Kent Lindholm - 26 december 2012 11:29


I dag fortsätter Kent sin hårda kamp mot all snö. Altantaket är nu snöfritt och nästa etapp är att skotta upp en gång till förrådet så att vi får fram våra resväskorna för snart bär det iväg igen.

Det är svårt att inse att det är barfota i sanden som gäller, inga strumpor på fötterna under en hel månad. Temperaturskillnad på mellan 30 - 50 grader. Jag känner att jag behöver sommar nu efter all denna snö och kyla som varit.

Jag var på en föreläsning för många år sedan, där pratade man om vikten av sol och dagsljus för vårt välbefinnande. I Norden är det en väldigt hög andel självmord per capita. Skulle vi ta några veckors semester vintertid i stället och åka till solen skulle andelen självmord minska i betydande omfattning. På samma föreläsning pratade man om andra sjukdomar och hur dessa förekommer i andra delar av världen. Han nämnde b.la att Malignt melanom (hudcanser) är vanligt förekommande bland befolkningen i Australien. Det är väl ändå inte så konstigt för är det inte i huvudsak Engelska fångar från 1700-1800 talet som är anfäder till de flesta Australiensarna i dag och deras hud är väl mer anpassad för regn och rusk. Jag tror inte att andelen Aboriginer med Malignt melanom är särskilt hög.

Ja apropå Malignt melanom får jag inte glömma att köpa solskydd på Apoteket. Det allra bästa solskyddet är det som kommer från Aco. Jag har många gånger köpt dyra preparat på Arlandas taxfree men har aldrig hittat något som är bättre.

Nej nu ska jag fixa fika och ropa in Kent, det gäller att ha en bra markservice så att han inte får för sig att jag också ska ut och skotta. Jag nöjer mig så väl med en promenad för att få lite fysiska aktiviteter.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 25 december 2012 17:26


I dag skulle vi ha varit på julmiddag hos Jörgens bror med familj i Hudiksvall. Den resan fick vi ställa in då jag inte mår riktigt bra. Jag hängde hela förmiddagen i morgonrock innan jag piggade på mig så pass att jag orkade åka till stugan.

Här är det otroligt mycket snö. Tur att vi har snöslunga annars har det tagit många timmar att skotta sig in, i morgon är det takets tur att bli snöfritt.

Nu sitter vi och myser framför brasan och har inget inplanterat förrän klockan 20:00 då det är återblick på Så mycket bättre. Skönt att vara här.

Av Annica och Kent Lindholm - 25 december 2012 17:12


I går i väntan på Tomten hade jag ordnat ett julklappsspel till barnen. Jag har inte hört om det tidigare men är glad att jag kände till det i år. Det blev en riktig fullträff, ingen av barnen gick otåligt och väntade på Tomten som dom brukar göra. När Tomten så kom frågade dom om vi kunde pausa spelet och om det var ok att spela färdigt innan dom började öppna rätta klapparna.

Det spelet kommer säkert barnen att spela även kommande år.

Tyvärr saknas Hannes på bilden.

Av Annica och Kent Lindholm - 24 december 2012 21:53


Nu har Tomten och våra gäster gått hem till sitt.

Vi har haft en mycket trevlig julafton. I år var det den riktiga Tomten som kom till oss, finare Tomte har vi aldrig haft på besök. Tack för det Tomten.

Maten blev riktigt uppskattad av alla.
Barnen var glada och mycket nöjda över sina klappar, ja allt blev precis så perfekt som jag önskat. Nu känner jag mig så där härligt trött och varm i hjärtat. Helnöjd!

I morgon ska vi till Hudik på middag. Det är Jörgens bror och hans familj som bjuder. Trevligt!

Vi stannar i stugan i morgonkväll när vi åker hem från Hudik och blir kvar där till efter helgerna. Micke och pojkarna kommer troligast också att vara där en hel del på jullovet och åka skoter då Line jobbar.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 24 december 2012 12:45


Utvilade (sov till 08:30) är vi nu redo för en härlig dag med familjen.

All mat är klar, det enda som saknas är gröten till Ris ā la maltan som var slut på ICA i går men ska inkomma i dag.

Pratade med Tomten i går och enligt hans planering så kommer han till oss mellan klockan 18:00-18:30.

Cicci som inte firar jul med oss i år har varit förbi med en blomma och choklader. Tänk att just jag fick så otroligt fina barn.

Nu sitter vi i soffan och väntar på att klockan ska bli 15:00 och stugan fyllas av barn och barnbarn.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 23 december 2012 22:12


Sitter i soffan mätt och nöjd efter en trevlig uppesittarkväll med Petra, Jörgen, Tova, Dante och Linda (Jörgens syster).

Vi provsmakade julmaten, tänk att det är så gott kvällen innan julaftonen. Som barn fick vi aldrig äta av julmaten förrän på julaftonen, det kanske är därför det smakar så bra kvällen innan. Det är egentligen inte tillåtet.

Maria, Patrik och deras barn kom också hit en stund. Maria är Petras fina barndomsvän.

Önskar Dig och dina kära en riktigt GOD JUL.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 22 december 2012 22:51


Nu känner jag mig riktigt trött i hela kroppen efter många timmars stök i köket.

Min pate blev riktigt god så den rekommenderar jag gärna. Receptet finns i tidigare inlägg. Jag hade ingen bra ungsform så jag gjorde den i en rak smord sockerkaksform och det gick riktigt bra.

Jag har också gjort fyra olika sillinläggningar. Det blev tomatsill, senapssill, romsill och vitlökssill.

Det blev också ansiovissmör som tillsammans med ruckulasallad ska läggas över ljumma kokta/ungsbakade rödbetor. Smöret blev jättegott så det blir säkert bra. Ingredienserna är bara smör, rödlök, dill och finklippt ansjovis som blandad väl. Spännande, jag har aldrig gjort det tidigare så det blir en överraskning även för mig. Fick iden från ett TV program i veckan.

Knäck har det också blivit, den hjälpte Ciccis barn till med när dom var här några timmar i dag.

Det som återstår nu är köttbullar, revbensspjäll och gräddsenap men det fixar jag i morgon förmiddag.

Ja så duktig jag har varit i dag, känner mig riktigt nöjd. Ja det kan ju jag vara som har all ledig tid. Tänker på alla småbarnsföräldrar som ska fixa allt julstök samtidigt som det ska jobbas. Till er säger jag bara, sänk ribban och köp färdiglagat, det går precis lika bra. .

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards