Alla inlägg under december 2012

Av Annica och Kent Lindholm - 17 december 2012 11:21


Tur att det finns storhelger i vår kalender. Om inte, när skulle kylskåp, skafferi och övriga gömmor bli städade. Jag är inte den som springer med trasan i onödan, i mitt hem syns det tydligt att vi lever där. Just nu är stora delat av kylskåpet i diskmaskinen och stora delar av kylskåpets innehåll i soppåsen.

Apropå på soppåsen så läste jag att vi slänger otroligt mycket matavfall. Vi slänger i snitt ca 25 kilo per person och år. Tyvärr är jag nog den som påverkar statistiken negativt, jag slänger säkert mer än 25 kilo. Jag har i alla fall kommit en bit på vägen, jag sorterar mina sopor och har ett särskilt sopkärl för matavfall.

Nej nu måste jag sätta fart igen om jag ska hinna med lite till innan jobbet kallar klockan 13:00.
.


Av Annica och Kent Lindholm - 16 december 2012 21:01


Nu har jag planerat maten till julaftonen och skrivit inköpslistor. Det är mycket som ska fixas.

Det jag inte fixar är bakningen. Hela jag är på "ett ungefär" och det fungerar inte när man bakar. Det går liksom inte att prova sig fram utan det gäller att följa recepten exakt. Svårt!

Jag minns med glädje mammas jular. Då var det massor av goda småkakor framdukade till kaffet klockan 15:00. Cicci har numera mammas alla kakrecept och hon är den som står för bakning i familjen. Hoppas att jag får ett fint kakfat av henne att duka fram på julaftonen, om inte får det duga med köpebröd.

När det gäller maten så blir det alltid bra. I år ska jag testa och göra egen pate, det verkar inte vara så svårt. Synd att jag inte kan börja redan nu med maten men jag vill inte ta fram fryst mat till julbordet. Det enda jag fryser in är laxen och det är för att säkra att det inte är bakterier i den.

Jag minns också mormor och morfars julbord med glädje om än det var mycket som jag valde bort på min tallrik. Det var grisfötter i gelé, det var kokt oxtunga, det var saltrulle och sillsallad. Ja tur att vi slipper se det på borden numera. Jag undrar hur julborden ser ut i framtiden, de är säkert mycket nyttigare än våra bord skulle jag tro.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 16 december 2012 18:50


Barnledigt!
Är det när det är alldeles tyst i stugan. Då ingen ställer kluriga frågor, då ingen stojar runt och då ingen vill ha hjälp med något. Är det så då lägger jag in om barnledigt nu. ;)

I dag kom också Ellen, Elsa och Alfons hit några timmar. Cicci och Tomas var ner till Hassela och hälsade på Tomas pappa som inte mår så bra, vi håller alla tummar att det vänder snart.

Elsa ville bli klippt, hon ville också ha hjälp med att lägga upp en blogg. Ellen har magsjuka så hon låg hela tiden, hoppas verkligen att hon inte har smittat mig.

Nu sitter vi (bara Kent och jag) och myser framför brasan och lyssnar på tystnaden.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 16 december 2012 10:29


Klockan 09:00 knackar det på dörren, Tova är mormor och morfar sugen innan det är dags för henne att åka på innebandy.

När hon har åkt knackar det på dörren igen. Då kommer Maja och Dante. Moffa, du har mat va, frågar Dante.

Ja det är både för och nackdelar att bo så nära barn och barnbarn, det är ingen risk att det blir långsamt i alla fall. :)
.



Av Annica och Kent Lindholm - 15 december 2012 18:37


Nu är vädret för jäkligt, nästan lite otäckt. Det blåser och driver så att det dånar i ventilationen. Jag tänker på följderna som kan bli om man inte tar sig fram och det är akut. Hoppas också att inte strömavbrotten blir för många.

När vi kom hem vid 16:00 tiden var det nyplogat på gatan, nu är det säkert 1 dm snö igen.

Hur som ... var det inga problem när vi var ute och åkte. Vi kunde se en av Jacobs matcher i dag. Tre lika mot Granlo, det är ett mycket bra resultat.

Nu sitter vi och kurar framför brasan, ingen mer utgång i dag. Inte ens för att skotts snö, det tar vi i morgon.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 15 december 2012 12:02


En vit jul är så mysig men att känna sig insnöad är verkligen inte mysigt. Ute driver mängder av snö så jag påminns om den gamla filmen "Barnen från Frostmonfjället". Det går nästan inte att se ut genom fönstren.

Jag hade planerat Innebandy och shopping i dag men hade inte planerat en timmes skottning för att komma iväg. Bäst nu att jag sätter fart om jag ska hinna i tid. Håll tummarna att vägarna är framkomliga.

Skänker en värmande tanke till alla de som jobbar i snösvängen. Skänker även en tanke till deras fruar och barn som får fixa alla julbestyr på egen hand.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 14 december 2012 21:29


Ja nu är även denna dag till ända. Den har varit betydligt lugnare än gårdagen som gick i ett rasande trempo.

Nu i kväll blev det innebandyträning med Tova. Så himla kul att titta på småflickorna när dom tränar. Dom både skrattar och gråter, ger 100% i alla lägen. Tova kämpade så hon var helt slut när träningen var över.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 14 december 2012 11:57


I dag har jag bara tagit det lugnt. Måste erkänna att jag nu räknar ner tills jag blir ledig på heltid. Sista planerade arbetsdagen på skolan är nästa torsdag sedan är det jullov för barnen och ledighet på heltid för mig.


När jag jobbade heltid tänkte jag, oh vad skönt att bara jobba tre timmar per dag. Nu när jag har gjort det ett tag tänker jag. - Varför låsa upp en hel dag för bara tre timmars jobb. Ja aldrig blir man riktigt nöjd ;).


Klart att jag är nöjd med min nya tillvaro. Pratade i dag med fd kollegor i Stockholm och när jag hör hur dom kämpar på så känner jag en otrolig tacksamhet till min gamla arbetsgivare som givit mig min nya tillvaro.


Nu längtar jag bara tills Kent kan sluta jobba så att vi kan göra precis det vill varje dag, tillsammans.


Petra och Kent på en bar i Thailand.
.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards