Alla inlägg under maj 2013

Av Annica och Kent Lindholm - 20 maj 2013 22:23


De flesta dagar är bra dagar, den här dagen hör till de som inte varit så roliga. Tyvärr styr man inte över allt som händer och sker, så är det. Tomas fick ännu ett trist besked i dag. Firman som han jobbar åt kommer att avvecklas pga för lite jobb och det gör att Tomas blir arbetslös. Ena veckan mister han sin pappa och veckan efter mister han jobbet. - När fn... ska det ta slut på eländet var hans kommentar. Ja det kan man undra, en sak är säker i alla fall, efter regn kommer alltid solsken. Ja det ordnar sig Tomas, det vet både du och jag. Han har redan under dagen i dag lagt ut några krokar på nya jobb. Starkt gjort Tomas, själv hade jag nog åkt hem och lagt mig under täcket.

Även för Cicci var beskedet tungt. Dom är båda så sköra nu efter allt som har hänt. Cicci tog ledigt från jobbet och kom hem till mig, även Tomas kom hit. Jag blir så glad att dom kommer till mig, kan jag hjälpa till på något sätt gör jag det mer än gärna. Vi tog bilen och åkte iväg några timmar, det är skönt att göra något som skingrar de jobbiga tankarna en stund. Fly eller fäkta, ja i dag flydde vi nog.

Nu ligger jag i sängen, känner mig jättetrött. Det dröjer säkert inte länge förrän John Blund kommer till mig och lika bra är det för i morgon är det jobb redan från klockan åtta.

I morgon är en ny dag, säkert en mycket bättre dag.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 19 maj 2013 20:19


Det blev ingen lugn kväll innan hockeyn, det blev en härlig cykeltur med Ellen och Elsa i stället. Så mycket bättre trots att backen hem till Forsa suger.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 19 maj 2013 18:19


Nu ligger jag på sängen och är riktigt mätt efter att ha ätit hemgjord pizza, men gott var det. Jag hade tomat, lövbiff, svamp, lök och ost på den och så åt vi beasås och vitkålssallad till.


Cicci, Tomas och Alfons har varit här en stund. Kid och deras stövarvalp fick träffas för första gången och det gick riktigt bra.


Jag känner mig så nöjd med helgen som har varit mycket bra. Det var verklighet ett fint ställe vi stod på, det var alldeles nedanför Köpmanberget i centrala Hudiksvall. Dit åker vi säkert fler gånger i år, det är roligt att umgås med Jörgen(Petras kille) på hans hemmaplan. Kan tänka mig att det är ännu trevligare i sommar då småbåtstrafiken är i gång för fullt.


I kväll blir det Hockeykväll, hoppas att vi tar guldet, det skulle vara en bra avslutning på helgen.


I morgon är det fridag och läkarbesök (rutinkontroll) på schemat. Tisdag, onsdag och fredag är det jobb.


Håller tummarna att veckan inte innebär några överraskningar från fönstefirman. Jag har hört så mycket om den firman så jag skulle kunna skriva en hel bok. Synd att jag inte gjorde en kontroll av företaget innan. En som jag pratat med fick fakturor trots att dom inget köpt och så hade firman dessutom skickat in rotavdrag på dem. Jag undrar vad skattemyndigheten skulle säga om vårt avtal. En revision av utbetalda rotpengar skulle inte vara fel. Jag undra också när den VD:n/ägaren får näringsförbud, det kan inte ligga allt för långt borta.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 19 maj 2013 11:08


I går kväll var vi hem till Jörgen och blev bjudna på räkmackor. Så himla enkelt och gott men så sällan på bordet numera. Annat var det på 80-talet, då var det ofta räkor och räkmackor framför TV:n på helgkvällarna.


Vi tittade på melodifestivalens alla bidrag men sedan tog tröttheten överhand och vi åkte tillbaka till bilen. Läste i dag att Robin kom på 14:de plats, det vhelvit helt ok. Jag tyckter att låten är ganska skrikig, den är inte min favorit. Däremot tycker jag att det var rätt låt dom vann. Kul för Danmark.


Nu är alla här hos oss. Det har varit mulnigt nu på morgonen men nu börjar solen titta fram. Vi får se hur länge vi blir kvar här, det beror på vädret. Nu ska Kent gå med barnen till skateparken.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 18 maj 2013 15:42


Vilken härlig dag, solen skiner från klarblå himmel och vindarna är varma trots att vi är vid havet.

Vi har varit med Petra, Jörgen och barnen på kosläpp i Näsviken. Det var riktigt roligt att se när korna kom ut och hoppade och sparkade bakut. Det var mycket bra ordnat med bl.a tipsslinga och diverse att äta och dricka. Bullar och mjölk bjöd dom på. Som vanligt hade vi Kid lös (kopplet ligger kvar hemma) men det var inte så bra eftersom det var så mycket folk. Vi fick tillverka ett koppel av Arla plastband, det gick ju bra det också och han blev fotograferad av arrangörerna. Tova och Jörgen blev filmade och intervjuade av HT, lokaltidningen här i Hudiksvall.

När vi kom tillbaka till bilen åt vi grillat, potatissallad och grönsaker.

Nu är Petra, Jörgen och barnen i en skatepark inte långt härifrån. Både Kent och jag avstod från att följa med, vi stannade vid bilen och passade på att vila öronen en stund, Dante som är drygt tre år pratar oavbrutet :)

Snart kommer dom nog tillbaka och eftermiddagsfikar innan det är dags att gå till Jörgens lägenhet för en mellokväll.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 17 maj 2013 22:28


Ja då är vi äntligen ute med husbilen på första campingen för i år. Resan gick till Glada Hudik där Petras kille Jörgen bor.

Vi står nu mycket fint alldeles vid havet ca en kilometer från staden centrum och Jörgens lägenhet. Det är underbart vid havet sommartid, det luktar så otroligt gott. Petra, Jörgen och barnen har varit här och ätit grillad korv med oss i kväll. Dante har fått sin morfardos, jag tror att han är lite beroende av morfar, dom sitter lixom ihop hela tiden.

Inte långt härifrån står det en husvagn uppställd. Folket i den tittade som bara den när vi kom och ställde oss i ordning. Det dröjde inte länge förrän dom kom och pratade. Även dom har hund så orsaken till besöket var att hundarna skulle få träffas. Typiskt hundfolk, skylla på hunden när dom själva är nyfiken :) Efter att vi pratat om hundarna en stund frågade frun - Bor ni i bilen allihopa? Nu var vi ju inte så många, 6 stycken men - Nej det gör vi inte. Tänk att mannars orkar bry sig, helt otroligt.

Tydligen går strömmingen in här i fjärden mot centrum nu på försommaren så många är här för att fiska. Man kastar visst ut en rev med 5 - 10 krokar och alla blir fulla av sill när tiden är den rätta. Längre in mot centrum stod det massor av husbilar uppställda och orsaken är säkert sillfisket.

Nu har Petra, Jörgen och barnen åkt hem till sitt och vi myser av lugnet och vår tvåsamhet.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 17 maj 2013 08:02


Vad härligt att vakna och det är nästan sommarvärme ute. Det ska bli så roligt att åka ut med bilen för första gången i år. Bilen står nu sommarfixad och uppladdad och väntar på oss. Både vi och barnen ser fram mot en helg tillsammans. På lördag blir det kosläpp i Näsviken och på kvällen blir det melodifestivalen hos Jörgen, Petra och barnen.

I går kväll ringde Dante och sa att morfar måste komma och lasta hans cykel. När vi kom dit måste Kent göra det omgående, Dante trodde nog inte att Petra klarade av det. Dante gillar verkligen sin morfar och vem gör inte det.

Jag jobbar 13 - 17 i dag också, jag har jobbat varje dag den här veckan. Kent har också full dag i dag så vi kommer inte iväg förrän vid 18 tiden i kväll men det gör inget, vi ska ju bara åka till Hudiksvall.

Nej nu ska jag kliva upp och köra några maskiner tvätt, jag passar på när det är så fint torkväder.

Önskar dig en riktigt trevlig Pingst.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 16 maj 2013 21:03


Vilken kväll. Klockan 19:00 ser vi att lastbilen som ska leverera fönstren till oss dyker upp. Vi skyndar oss att gå hemifrån för under pågående diskussioner vill jag inte ta emot några fönster. Chauffören ringer och undrar vart han kan ställa av fönstren och jag förklarar situationen för honom och säger att han får göra vad han vill men jag tar inte emot fönstren. Chauffören frågade vilket pris jag fått och jag märkte tydligt hans reaktion när han svarade. Jag beklagade verkligen att han kommit i kläm, jag hoppas att han inte drabbas av vår tvist utan får betalt för sin resa.

Det dröjer inte länge förrän VD:n för firman ringer, klockan är då 19:38. Det var samma man som jag pratade med redan den 7 maj när jag ifrågasatte prissättningen på installationen. Nu var han inte mild i tonen, tur att jag är härdad för jag kan tänka mig att han kan skrämma vem som helst till tystnad. Helt plötsligt skulle installationen gå på löpande räkning, ok sa jag då har vi alltså ett avtal som vi inte ska tillämpa. Då skulle helt plötsligt jag betala mitt fasta pris och rotavdraget skulle justeras vilket innebär att jag skulle betala en summa och en annan summa skulle det ansökas rotavdrag på. Det är inte lagligt att göra så över huvud taget. Jag förklarade för honom att rotavdraget var mitt avdrag som administreras av dom och att jag inte var intresserad av det alternativet. Jag sade också att det förvånade mig att han som vd var så okunnig men hoppsan, där var en öm tå. Han sa också att jag skulle få kostnad för att jag stoppade leveransen i kväll trots att jag har sagt till två personer på firman i dag att jag inte vill ha någon leverans.

Till slut skrek han att dom skulle lämna fönstren hos mig och att jag skulle betalade bara för fönstren. När jag sa ok till det och nämnde aktuell summa skrek han - ska du prissätta fönstren också, dom kostar minst 10.000 kr mer än det du säger. Då frågade jag om han inte läst köpeavtalet för på det står det faktiskt vad fönstren kostar inklusive installation och eftersom rotavdraget är angivet så kan ju till och med ett barn räkna ut vad fönstren kostar enligt avtalet. Du kommer ihåg från småskolans matte, Kalle har 10 äpplen och Ulla får 4, hur många blir det kvar.

Det slutade med att jag sa att inga fönster skulle lämnas på min gård. Jag avvaktar nu vad som händer och mitt löfte om att kontakta skattemyndigheten och media kvarstår om dom fullföljer avtalet vilket jag också sa till honom. Då skrek han du får göra vad du vill. Han pratade också om att jag varit otrevlig mot säljaren, skitsnack, hon var mycket trevlig och jag har inget som helst agg mot henne och det vet hon. Jag har förresten inget agg emot någon på firman, jag vill bara att dom rättar till ett stort fel som dom har gjort.

Han sade också att kunder som mig ville dom inte ha något att göra med. Han hade aldrig pratat med en otrevligare person och förstod inte vad jag var ute efter. Ok sa jag, valet är ditt. Håll med om att vi som konsumenter har rätt att agera när affärer inte går korrekt till. Jag har från flera håll fått rådet, stå på dig.

Fortsättning följer.


Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards