Alla inlägg under maj 2013

Av Annica och Kent Lindholm - 9 maj 2013 10:57


Vilket trist väder vi har, det är regnigt och grått här hos oss. Jag tycker så synd om alla som längtat efter fina lediga dagar, visst är det väl typiskt. Ofta är det fint när man arbetar och regnigt och trist när man är ledig. Själv har jag verkligen njutit av det fina vädret vi haft i veckan, jag har varit ute mycket och börjar bli riktigt brun.

Nu är vi i stugan med Alfons. Jag köpte lite penseer i går som jag tänkte plantera runt soluret i dag men än har jag ingen lust att gå ut i regnet. Jag har planterat om mina pelargoner och andra blommor inne i stället. Blommorna trivs så bra här i stugan, dom går i vila på vintern när det är ca 10 grader inomhus och vaknar till liv nu när värmen kommer. Jag ska köpa hit ett litet olivträd, det måste vara perfekt förhållande för dom här. Vi kan nog likna temperaturen här inne med ett naturligt klimat som det är vid medelhavsländerna.

Vad har inga planer för resten av helgen, vi får se om vi blir kvar här i stugan, det hänger på vädret och hur Kent mår. Han är inte frisk, han har haft feber hela veckan. Jag gogglade på hösnuva i går men det verkar inte som det är vanligt med feber i samband med hösnuva. Han brukar vara riktigt dålig på våren och försommaren men har varit riktigt bra i år så det är nog en vanlig förkylning som han fått.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 8 maj 2013 11:19


I dag är det en mycket tung dag främst för Tomas och hans syster men naturligtvis även för alla övriga i släkten. I går kväll lämnade Tomas pappa jordelivet efter att tålmodigt kämpat mot sin sjukdom.

Som jag skrivit tidigare har han vårdats hemma hos Tomas syster där han också somnade in i går. Det är beundransvärt vad fint och bra dom har gjort det för sin pappa.

I dag ska vi hämta Alfons på dagis och vara med honom tills i morgon så att Cicci, Tomas och flickorna har tid att sörja och prata om det som hänt i lugn och ro. Alfons blir naturligtvis orolig när han ser att de vuxna gråter. Härom dagen när han såg att Cicci grät sa han - Mamma har du slagit dig, kom och kramas så blir det bra mamma. Jag det är inte lätt för de minsta barnen att förstå allt som händer.

Kent, jag tänker på dig och lovar dig att alltid finnas till hands för Tomas, det vet du. Vi syns ;)
.


Av Annica och Kent Lindholm - 7 maj 2013 14:16


Som jag skrev om tidigare så har vi beställt nya fönster till huset i Forsa, vi borde byta även i Armsjön men det får vi ta ett annat år. Ivrig som jag är skrev jag på ett ospecificerat köpeavtal. Kent tyckte som vanligt att vi skulle tänka till men så blev det inte när jag fick bestämma. Jag tittade bara på sista raden och tyckte att den summan var ganska ok, allt ingick och Kent som har en hel del på sin "att göra lista" slipper i alla fall byta fönster.

Även Petra behöver ny fönster och jag som fått ett mycket bra intryck av säljaren ville gärna att hon skulle ta offert från firman vi anlitat. Ja det gjorde hon men hon tog även kontakt med en annan firma och när jag börjar jämföra våra offerter känns det inte bra i magen. Vår firma hade saltat enormt på installationskostnaden, den var inte riktigt dubbelt så hög som den Petra fått men inte långt därifrån.

Jag ringde säljaren på vår firma och sa att hon måste ha räknat fel. - Ja det låter konstigt fick jag till svar samt att hon skulle återkomma till mig i morgon (läs idag). Mycket riktigt ringde firman i dag, men nu var det en herre som skulle förklara hur allt låg till och hur rotavdragen fungerar. Som att inte jag vet det, i rot ingår själva arbetskostnaden hos kunden, inget mer. Jag förstår också hur rot respektive materiel slår på sista raden. När vi pratat ett bra tag förstod han som ringde att jag inte var helt blåst vilket jag tydligt kunde uppfattas som när jag skrev på köpeavtalet. Ja även den bäste ;) kan göra misstag ibland.

Vi får se vad som händer, en sak är klar, jag kommer tydligt att dokumentera fönsterbytet om vi inte kommer överens om en skälig kostnad för arbetet. En sak till är helt säker, Petra kommer inte att skriva på ett avtal som är lika saltat som mitt. Jag tycker att det är jättesynd att rot inte går till dem som det var tänkt till, dvs till att skickliga och seriösa hantverkare lättare skulle få jobb och att svartjobben skulle minska. Det var aldrig meningen att det skulle förbättra marginalerna för firmorna som säljer och levererar. Synd att det inte går att kontrollera rot bättre för i grunden är det en jättebra reform.

Ja, ja vi får se hur det går. Jag lämnar inte ut firman utan ger dom möjlighet att göra en bättre och seriösare överenskommelse med mig. Det är defenitivt inte något fel på någon av de jag hittills haft kontakt med utan intrycket är ännu mycket bra, även av han som ringde i dag som mjuknade lite under samtalets gång. Alla kan ju fela, eller hur ....

Ja man lär så länge man lever. En sak är i alla fall säker, till mig ringer ingen "herre" och förklarar att jag inte förstår för det gör jag verkligen. ;)
.

Av Annica och Kent Lindholm - 6 maj 2013 19:48


I dag har jag varit med Elsa som inte orkar gå i skolan pga omständigheterna som drabbat deras familj. Hon ringde och frågade om jag kunde hämta henne på skolan i morse. Jag hade ingen bil hemma för den är på service så jag plockade fram husbilen och åkte iväg och hämtade henne. Ja problem är till för att lösas och vad dom tänkte på skolan när jag kom med husbilen det bryr jag mig inte alls om.

Vi har trots allt haft en bra dag. Vi har pratat mycket om livets allvarliga sida och om det som är svårt för barn att förstå. Jag inbillar mig ibland att det är lättare för barnen att ställa svåra frågor till mormor än det är att ställa dem till sina föräldrar när stunden är som svårast. Cicci och Tomas är vid Tomas pappas sida hela tiden.

Ja livet är inte alltid rättvist och ibland är livet väldigt svårt.

Kram till er! Jag med er i tanken hela tiden.

Av Annica och Kent Lindholm - 5 maj 2013 09:14


Jag har inte bloggat de senaste dagarna vilket beror på att det har varit mycket runt omkring mig. Ciccis svärfar är väldigt sjuk så vi hjälper till och är med barnen. Nu sover det stora barnen och Alfons äter glass till frukost så då passar jag på att skriva några rader. Glass till frukost? - Ja det får man faktiskt i dag.


I går åkte Ciccis svärfar hem från sjukhuset. Det finns tyvärr inte något bot för honom och han vill  tillbringa sin sista tid hemma hos Ciccis svägerska. Dom gör det otroligt bra som vårdar honom i hemmet i livets slutskede. Vilken trygghet för honom att få ha nära och kära omkring sig dygnet runt. Ciccis svägerska som jobbar inom vården kan ge honom de mediciner han behöver. 


Så vill jag också ha det. Jag vill somna in i vår stora säng med familjen vid min sida. När mamma gick bort fick också hon vara hemma, jag var hos henne dygnet runt drygt en vecka. Både Kent och jag sov i sängen bredvid henne varje natt. Barnen kom också och var med henne så ofta dom kunde. Det gör så ont i mig när jag tänker på att många får somna in ensamma eller med obekanta människor i sitt sällskap. 


Kent,  jag vet att man kan fiska där borta!
.

Av Annica och Kent Lindholm - 4 maj 2013 14:01


Alfons i full fart på lekplatsen.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 4 maj 2013 13:56


Dante spelar spel på min iPad.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 1 maj 2013 21:00


Det blev Valborgsfirande hemma i går. Vi hade planerat att åka till stugan men så blev det inte. Vi tog en prominad ner till majbrasan här i Njurunda. På hemväg stannade vi till hos Kents syster Erika och hennes familj.

I dag har vi donat i trädgården, klippt ner buskar och planterat nya. Vi har inte gjort så fint här hemma utan lagt tiden i stugan där vi bor hela sommaren. Nu känner jag att jag har tid och lust att fixa lite hemma också så tre nya buskar har nu flyttat in i vår trädgård och mer nytt ska det bli. Synd bara att jag inte har så gröna fingrar men jag ju tid att lära numera. Jag hoppas också på värme så att vi kan måla färdigt huset på baksidan. Först målade vi huset i en beige färg men det blev riktigt trist, så målade vi om och gjorde huset svart med vita knutar. Det blev jag helnöjd med men tappade lusten att måla när det var dags för baksidan, den sidan som bara vi ser, men nu måste även den bli klar.

Vi har också haft svärmor och Cicci barn på middag i dag. Det var meningen att vi skulle ha en lugn eftermiddag med svärmor men det blir inte alltid som man planerar. Cicci svärfar är riktigt sjuk så hon och Tomas har tillbringat dagen på sjukhuset och självklart ställer vi upp och tar hand om barnen som var otroligt snälla i dag.

Nu sitter jag och tittar på humorgalan och blir rörd i hjärtat av den missär som många barn tvingas leva i. Är du inte Världsförälder, bli det i dag, jag har varit det i många år. Varenda krona behövs och kan göra en enorm skillnad.
.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards