Alla inlägg under oktober 2013

Av Annica och Kent Lindholm - 8 oktober 2013 16:25


Läste nyss på ST att Eniro stänger ner i Sundsvall och näsan 60 personer blir arbetslösa om dom inte väljer att flytta till Norrköping eller Kristianstad. Så himla trist för de berörda, många av dom är mina gamla arbetskamrater.

Min första arbetsplats på Telia (Televerket) var just på telefonstationen där jag började 1976. Oj vad många minnen som kommer över mig. Vi besvarade nummerupplysningen som på den tiden hette nummerbyrån, vi kopplade mobiltelefoni manuellt, även väckning genomfördes manuellt. På den tiden fanns inga datorer så på nummerupplysningen sökte vi fram nummer i kataloger. Fem stycken kunde prata samtidigt i mobiltelefon inom Sundsvall via MTD nätet som det hette. Det fanns ytterligare ett mobilnät som hette MRT som användes av yrkesfolk, där kunde man inte ens skicka signal till bilen utan fick ropa ut numret så att alla hörde.

Vi satt i långa rader med tunga headset som bestod av en bred skena på huvudet och en stor backelitelur på ena sidan, snacka om att man fick huvudvärk i början. Man fick inte gå ut, ex för toabesök utan att ringa fram till vaktföreståndaren och be om lov. Ibland fick man vänta rätt länge på sin tur att gå ifrån. Det som verkligen var bra med telefonstationen var att man kunde läja bort sitt arbetspass till en ledig kollega som ville tjäna en slant extra. Jag kommer ihåg att man betalade 9 kronor i timmen på vardagar och 12,50 kronor på helger. Det var uppskattat av många att både läja bort och ta på sig extra pass.

Ja det är helt otroligt vad annorlunda det var på den tiden men samtidigt väldigt roligt.

Första bilden visar nummerbyrån.
Andra bilden visar längan där man kopplade MRT telefoni och hade hand om väckningar bl.a
Tredje bilden visar hur det såg ut när man kopplade i det första allmänna mobilnätet, MTD.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 6 oktober 2013 22:32

Ja nu är klockan ställd på 05:15 igen. Det är ju helt otroligt, trodde väl aldrig att det skulle funka för mig men det gör det faktiskt, och riktigt bra också.

Helgen har varit bra. Elsa kom till oss i fredags och åkte hem i dag. I går var vi på Birsta där vi passade på att luncha med Micke och Line.

I dag åkte Elsa, Tova och jag och köpte skor. Det är tydligen inte bara jag i familjen som gillar skor och mormor kan ju inte säga nej när tuffa barnskor provas.

Kent har städade hela huset riktigt ordentligt. Han gick fram med dammsugaren överallt. Till och med Kid fick sig en ordentlig omgång.

Nu i kväll har vi tittat på partiledardebatten som var riktigt vass och tydlig bitvis. Jag ser med spänning fram mot det kommande året med många givande debatter. Valår är riktigt spännande år.

Elsas fina naglar.

Kent dammsuger Kid.

Av Annica och Kent Lindholm - 4 oktober 2013 20:14


I veckan har det verkligen varit full fart inom alla områden.

Jag har jobbat heltid som städerska. Arbetsdagarna börjar klockan 06:00 och jag kommer i tid, helt otroligt jag som hade svårt att vara på plats klockan 08:00 förut. Det är det full fart hela dagen och arbetspassen är på skola, dagis och på äldreboende. Det är så himla härligt med ett vanligt jobb, det är så härligt att äntligen bara ansvara för det jag gör och presterar. Det är så härligt att bara få vara en jobbarkompis och inte alltid behöva vara chefen som ska leverera det andra presterar. Jag har jättefina jobbarkompisar och nästa fredag ska vi gå ut tillsammans många av oss. Jag kommer att få jobba ganska mycket framöver, de kommande tre veckorna är jag inbokad på heltid och sedan ska jag åka på semester till Thailand i två veckor. På måndag ska jag in till chefen och prova ut arbetskläder :) Ja det här trodde jag inte att jag skulle få uppleva men tack och lov blev det möjligt. Det enda som är trist är att en så stor del av lönen går till skatt, men det får jag ta.

Petra och barnen har bott hos oss den här veckan. Hon har haft hantverkare hemma som håller på med fönsterbyte så då blev det enklast att hålla sig hemifrån. Jag har hämtat barnen efter jobbet och fixat middagarna. Jag fattar inte varifrån all ork kommer numera.

Apropå ork så var jag till doktorn i tisdags och kollade mina värden och allt hade blivit bättre. Mitt blodtryck har inte varit så bra på många år som det var nu. Mitt socker som blivit sämre och sämre för varje år har nu det sista året legat stabilt. Mina blodfetter var åter på helt normala värden. Ja tänk vad en livsstilsförändring kan göra gott för hälsan. När jag talade om för doktorn att jag börjat städa i stället för att försöka tvinga mig till gym så skrattade han och tyckte att jag gjort helt rätt, och visst har jag det.

Jag har alltid sagt till mina barn - Fråga mig om vad som helst men respektera alltid mitt nej. Numera blir det sällan nej när det handlar om ex barnvakt. Nu i helgen är det Elsa som ska vara hos oss. Hon har innebandy hela dagen i morgon och kunde därför inte följa med familjen till Hassela så då blir hon hos oss i stället och det känns bara roligt.

Nej nu har Dobido börjat så nu får det ara bra för den här gången.

Trevlig helg!

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards