Alla inlägg den 4 maj 2018

Av Annica och Kent Lindholm - 4 maj 2018 20:27


Nu börjar värmen komma, i kväll var det riktigt skönt när vi gick vår rundad.

Vi gick längs havet säderut men hamnade så småningom på en liten byväg. Där hittade vi Kiviksgraven som vi inte kände till. Det visade sig vara en gravplats från bronsåldern. Det var ett enormt gravröse, 75 meter i diameter och 3,5 meter hög, nordens största gravröse. Platsen har varit boplats redan för 6000 år sedan och röset är ca 3000 år gammalt.

Nu sitter vi som många andra i vårt avlånga land och tittar på Let?s Dance. I morgon åker vi vidare. Troligast stannar vi i trakten av Karlskrona, det såg lovande ut där när vi tittade på väderleksrapporten, en jättestor sol och närmare 20 grader varmt.

Håll med om att försommaren är vacker. Många av äppelträd blommar för fullt.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 4 maj 2018 03:16


Många säger att egen tid i en relation är viktigt. Det kan jag hålla med om men egen tid behöver inte innebära egna aktiviteter, det kan lika väl handla om tid för egna tankar och funderingar. Jag har oftast min egen tid på nätterna då Kent sover och jag är pigg.

Just nu har jag en stund egen tid och de tankar som kommer till mig är bl.a våra olika faser i livet och vad dom innebär.

Man blir vuxen, kanske träffar man en man/kvinna och får barn. Man strävar efter bättre ekonomi, man ser om sitt hus, man utvecklas och får kunskaper. Man går på många minor, man får massor av erfarenhet, erfarenheter som ger en insikter. Man blir vad vi kallar mogna människor. Så kommer många in i perioder då det känns som åren rusat iväg, kanske kommer en oro för att bli gammal.

Nu har jag kommit till den perioden i livet då jag kan säga att jag är riktigt vuxen, jag är en mogen kvinna men jag är inte gammal för det. Jag är bara pensionär.

Med åren har lugnet och tryggheten vuxit sig starkare och jag blir inte alls lika påverkad av det som händer runt omkring mig.

Jag har också med åren kommit till den insikten att jag faktiskt inser att det är någon annan än det egna jaget som ofta är huvudpersonen i det som händer. Det är en otroligt skön känsla. Jag behöver inte bli upprörd och jag behöver inte heller agera. Jag kan ofta numera sätta mig på åskådarplats och bara betrakta det som sker utan att mina känslor skenar iväg med mig och jag slipper känna ansvaret för det som sker på mina axlar. På jobbet hade vi ett uttryck som var - Apan på axeln, dvs. allt man skulle fixa och ordna upp. I dag finns inte en enda apa på mina axlar.

Det är klart att jag inte struntar i allt, det är klart att jag kan tycka att händelser kan var märkliga, att jag kan förvånas, att jag kan tycka synd om någon som inte vet eller förstår sitt bästa (utifrån mitt sätt att se). Men vid dessa tillfällen är det inte mitt ansvar, det är faktiskt inte min apa.

Jag säger bara - Det är underbart att vara äldre, det är lugnt, det är tryggt och det är väldigt skönt. Det är semester och sovmorgon 365 dagar om året. Det är många nya upplevelser, det är många nya resor, det är många nya äventyr och det är många nya möten att se fram mot.


Om du gruvar för att bli gammal kom då ihåg att tänka till på när du ska betrakta dig som gammal. Jag tror att jag kommer att vara gammal efter 85 år.

PS
Jag hade en gång en kollega som sa att hon skulle träffa en ny man bara hennes son blev vuxen. Den kollegan är 67 år i dag och hon har ännu ingen ny man vad jag vet. Hon glömde en viktig sak, hon glömde att bestämma när hon skulle se sin son som vuxen, han är drygt 40 år i dag.
DS

.

.

.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Skapa flashcards