Alla inlägg den 7 maj 2018

Av Annica och Kent Lindholm - 7 maj 2018 19:14


I dag har vi åkt vidare och är nu i Västervik. Vi har haft en riktigt bra dag med över 25 grader varm och strålande sol.

Nu står vi på en ställplats som kallas Sågen 2 km från Västerviks centrum. Här finns ingen service annat än soptunnor och el. Priset är också därefter, 100 kr natten utan el och 140 kr med.

Vi har cyklat runt i centrum och i dess närområde där det finns mycket fint att titta på. Bl.a det omdiskuterade huset vid vattnet som Björn Ulvaeus var en av initiativtagarna till. Huset som har skapat debatt och rabalder på Uppdrag granskning. Tydligen såldes tomten alldeles för billigt. Ingen skugga över Björn Ulvaeus, det var tydligen en kommungubbe som inte vad som var rätt och fel, minns jag inte fel hade han ett finger med i köpet av tomten. Men det händer ju lite varstans inte bara i Västervik.

Bilder från ställplatsen och från vår cykeltur.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 7 maj 2018 02:52


Nu har jag lite egen tid igen.

Kent var jättetrött i kväll, han har haft jobbigt i dag med sin pollenallergi. Han var riktigt besvärad i ögonen, det såg ut som han hade gråtit hela dagen. Nu sover han och jag har fullt upp med mina funderingar.

I kväll är det partiledardebatten jag funderar på. Kanske inte sakfrågorna utan mer hur ärlig man är i debatten. Isabella Lövin och Jan Björklund debatterade miljön och dom hade helt skilda uppfattningar om utsläppen.

Hur svårt kan det vara?

Björklund sa att utsläppen ökade nu och Lövin bara ruskade på huvudet. Vem ska man tro på.

Jag kunde inte låta bli att gå in och leta efter fakta hos Naturvårdsverket. Här kommer det jag hittade samt min högst personlig sammanfattning.

Det som är inom /?/ är utklipp från Naturvårdsverkets sida på Internet, även bilderna kommer därifrån.

/ Från 2014 och framåt har utsläppen avstannat till följd av att den tidigare minskade användningen av oljeprodukter inom massa- och pappersindustrin har avstannat. Dessutom har utsläppen mellan 2015 och 2016 ökat något på grund av konjunktursvängningar i övriga sektorer./
.


Helt klart ökar utsläppen om än inte så mycket. Tyvärr hittade jag inga siffror på totalen årsvis men såg att en rapport ska komma i maj.

Dessutom hittade jag mycket annat spännande inom miljöområdet.

När det gäller vår totala konsumtion så hittade jag detta.

/ Under de senaste tjugo åren har andelen utsläpp som sker i andra länder, men som orsakats av vår svenska konsumtion ökat med nästan femtio procent. Under samma period har de konsumtionsbaserade utsläppen i Sverige, minskat med trettio procent./

Det här visar tidligt att vi handlar utländska varor för att våra bönder och övrig företag omfattas av så stränga miljökrav att dom inte kan vara med i konkursen. Det här är ingen minskning av våra utsläpp över tid, det visar bara på att vi har flyttat problemet till något grannland. Positiv är att kurvan har planat ut.
.


Den här bilden visar vår köttkonsumtion respektive vår köttproduktion. Helt sjukt!
.


Positivt även här att vår egen produktion ökat dom sista åren.

Förresten hörde jag att Miljöpartiets Gustav Fridolin ville införa en särskild skatt på kött som innehållet antibiotika, också det helt sjukt, han borde väl jobba för ett importförbud i stället.

Jag kan inte låta bli att nämna miljöpremie på elfordon, nu även båtmotorer. Borde inte dom pengarna i stället gå till premier till våra Svenska företag så att vi kan minska vår handel med miljöpåverkande varor från utlandet.

Jag letade fakta som kan ligga till grund för införandet av en flygskatt och då hittade jag detta.

/ Växthusgasutsläpp från bränsle som tankas i Sverige och används till utrikes sjöfart och flyg, även kallad internationell bunkring, har ökat med 160 procent mellan 1990 och 2016. Sjöfarten står för den största delen av dessa utsläpp.

Växthusgasutsläppen från sjöfarten omfattas för närvarande inte av några internationella åtaganden om utsläppsminskningar och ingår inte heller i det som räknas som Sveriges utsläpp. /
.


Borde man inte göra något åt utsläppen inom sjöfarten i stället för att införa en flygskatt som första alternativ. Ska man införa en skatt på flyget borde man lägga den på företagen vars resor står för den största andelen.

Det här visar tydligt att man bara vill visa upp ?Duktiga Sverige? och fina siffror när man inför en skatt på flyget och inte gör något åt problemet inom sjöfarten. Målet måste ju vara en förbättrad miljön och inte fin statistik för Sverige.

Hoppsan. Jag skulle granska ärligheten i en sakfrågan, Ökar eller minskar utsläppen, och fick så mycket intressant information. Jag har säkert kunnat surfat runt i flera timmar till om inte min egna tid var slut nu. Jag är jättetrött.

Min sammanfattning blir.

1. Våra utsläpp ökar och industrin är boven.

Jan Björklund hade rätt!

2. Vi har handlar mer och mer från utlandet för dom har inte lika stränga miljökrav vilket innebär att vi sabbar miljön globalt men inte här hemma i Sverige.

3. Vi vill införa en flygskatt när den största miljöboven är inom sjöfarten men där gör man inget för det finns inga internationella åtaganden, dvs. inga siffror att visa upp för Sverige.

Kom ihåg att detta är min högst personliga analys.

Det känns just nu som den här kvällen har ökat på mitt miljöintresse och det är ju inte fel.
.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards