Alla inlägg den 12 maj 2018

Av Annica och Kent Lindholm - 12 maj 2018 20:02


Nu har vi kommit hem och jag ligger i soffan och tittar lite på TV samtidigt som jag surfar runt på telefonen. Det känns riktigt bra att vara hemma.
.


Det som inte kändes så bra var att se vad rådjuren gjort med vår thuja häck i vinter. Det är bara ca 50 cm längst ner på busken samt toppen som är grön, allt däremellan har rådjuren ätit upp. Jag har sökt runt på internet för att få tips på vad vi kan göra för att rädda häcken men tyvärr verkar det vara kört. Jag ska i alla fall försöka rädda den genom att gödsla och vattna rikligt, det var det enda tipset jag hittade.

Jag var så glad för den häcken, inte för buskarna i sig, det jag tycker om är att den skapade en vägg mellan oss och grannen. När jag är ute på tomten vill jag slippa se granntanten så fort jag går ut. Det är absolut inget fel på våran granntant, jag vill bara inte prata med henne vid varje tillfälle när jag är ute.

Är det någon som vet vad man kan göra så tar jag tacksamt emot tips.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 12 maj 2018 12:49


I dag är det sista dagen på vår tre veckor långa resa genom Sverige.

Vi har haft en riktigt bra semester. Vi har träffat många människor för första gången. Vi har träffat gamla vänner som vi inte sett på många år. Vi har också råkat utför mindre trevliga möten vilket tyvärr kan hända ibland.

En höjdpunkt på resan var vår vistelse i Malmö där vi träffade min fd chef Camilla som jag inte sett på ca 10 år. Så himla roligt! Vi fick också se vilken otroligt fin stad Malmö är.
.


Nu sitter jag i solen och tittar ut över en vacker vy i Hassela. Kent har städat och fixat med bilen för att göra den färdig för hemfärd.

Snart åker vi hem!

Av Annica och Kent Lindholm - 12 maj 2018 03:10


Jag funderar på konsekvenserna av en höjd pensionsålder. Är det samhällsekonomiskt rätt. Vilken kommer att vara vinnare och vilken kommer att vara förloraren.

I dag har vi möjlighet att gå i pension redan vid 61 års ålder, den åldern kommer successivt att höjas så att den lägsta pensionsåldern är 64 år 2026. I dag har vi rätt (LAS) att arbeta till 67 år, den åldern kommer att höjas till 69 år.
År 2023 kommer man tidigast att kunna få garantipension från 66 års ålder och vad som händer med den 2026 har våra politiker ännu inte bestämt.

Man påstår att drygt hälften av befolkningen inte kommer att påverkas ekonomiskt av en höjd pensionsålder. Man säger också att minst en fjärdedel kommer att tjäna på en höjd pensionsålder medan som mest en fjärdedel istället kommer att missgynnas.

Detta påstående bygger man på statistiken som visar vid vilken ålder vi tar ut vår pension i dag. Jag är inte så säker på att våra val alltid är frivilliga. Jag tror att betydligt fler skulle gå i pension tidigare om möjligheten fanns. Så här ser åldersfördelningen ut för pensionering i dag.
.


I beslutet att genomför denna ändring tar man också hänsyn till att vi blivit friskare och lever längre. Ja det stämmer om man tittar på statistiken. Sverige hade 2016 en medellivslängd på 82,3 år, för kvinnor var den 84,1 år och för män 80,6 år.

Jag tittar på försäkringskassans statistik om vi med en stigande medellivslängd har blivit friskare även där och upptäcker då att sjukpenningtalet (antalet utbetalda sjukdagar med sjukpenning) har ökat kraftigt samtidigt som ohälsotalet blivit bättre de senaste åren. Vad innebär det, jo att det i dag är betydligt svårare att få sjukersättning och aktivitetsersättning. Det innebär inte att vi blivit friskare däremot innebär det att människor bollas mellan arbetsförmedlingen (a-kassa) och försäkringskassan i betydligt högre utsträckning än tidigare.
.


Tittar man lite djupare ser man att de ökade sjukskrivningarna till stor del beror på en ökad psykisk ohälsa. Vad beror den här ohälsan på och varför är den högst inom åldersgruppen kvinnor 50 - 59 år. Det är inte dessa kvinnor som stressas av att göra karriär i kombination med familj och små barn. Jag tror att en stor del av dessa kvinnor helt enkelt inte klarar av den allt högre arbetsbelastningen inom typiska kvinnoyrken (vård och serviceyrken). Det är dessa kvinnor som nu ska behöva vänta till 64 år innan dom kan välja att gå i pension.
.


Håll med om att det är en oroande utveckling. Det känns enkelt uttryckt som vi bollas mellan gungor och karuseller när sjukskrivning och arbetslöshet blir ett ofrivilligt alternativ när vi inte längre kan arbeta som tidigare eller välja pension från 61 år.

Jag har egen erfarenhet och känner mig otroligt tacksam att jag kunde välja alternativet pension när hälsan (orken) satte stopp för fortsatt arbete. Jag önskar att fler kunde göra det valet och därmed slippa avsluta sin karriär med en lång sjukskrivning.

När jag ändå är igång kan jag inte låta bli att nämna de skatteeffekter som jobbskatteavdraget innebär för oss unga pensionärer. (Jag är positiv till avdraget) Vi får naturligtvis inte ta del av det vilket är helt rätt men vi får heller inte ta del av skatten för pensionärer trots att vi har fått ett intyg från Pensionsmyndigheten att vi faktiskt är pensionärer. Man kan säga att vi som gått i pension före 65 år straffas rejält via skatten.

Om du har en bruttoinkomst på ex. 22 000 kronor så betalar du 5090 kronor i skatt. Om du har samma summa i pension blir skatten 5492 kronor (från och med det år du fyller 66 år). Det är den skillnaden i skatt som det nu debatteras så flitigt om, alltså 402 kronor i månaden. Om du har 22 000 kronor i pension och är yngre än 66 år blir skatten 6834, här är skillnaden helt plötsligt 1744 kronor. Varför?
.


Kolumnerna som är aktuella är, 1,2 och 6.

Var så säker på att jag kommer att följa med i valdebatten i år och verkligen engagera mig. Jag ska veta att jag gjort mitt allra bästa val för framtiden när jag stoppar min valsedel i urnan.

Kom ihåg att detta är min högst personliga analys.

Fakta har jag hämtat från bl.a Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens rapporter.
.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards