Alla inlägg den 19 maj 2018

Av Annica och Kent Lindholm - 19 maj 2018 23:25



Sitter och snurrar runt på lite olika sidor på Internet och kan inte låta bli att dela med mig av mina iakttagelser och funderingar.

Som vanligt är detta ingen vetenskaplig analys, det är bara mina egna tankar.

Jag tittar på Sifo:s senaste väljarbarometer genomförd 7-17 maj och funderar på vad som ligger bakom de stora förändringarna i maj jämfört med april.

Se bild nedan. Staplat i grått är från april.
.


Hur mycket väger Socialdemokraternas förslag att låta 9000 ensamkommande barn få stanna i Sverige trots att dom saknar asylskäl samtidigt som som S går ut med att flyktingpolitiken ska stramas åt kraftigt inför valet.

Hur mycket påverkar det Centerpartiet att dom stödjer Socialdemokraterna i deras förslag att låta dessa 9000 barn stanna i Sverige trots att C tycker att det är ett dåligt förslag. Ett stöd som dessutom kritiseras av allianskollegorna.

Varför lyfter Vänsterpartiet? Jonas Sjöstedt kör mycket just nu med att - Det är vår tur nu, och - Vi gör det tillsammans. Skapar dessa fraser en trygghet och en känsla av gemenskap. Kan det vara så lite som behövs för att lyfta siffrorna.

Varför tappar Miljöpartiet? Är det Isabella Lövins återkommande osanningar i debatten. Se sidan faktiskt.se. Nu senast (i går) handlade det om hennes felaktiga påståenden angående utsläppen.

Jag tycker att det är så mycket i debatten som är en enda soppa just nu. Det verkar inte vara någon som tänker längre än till valresultatet i september. Hela debatten andas dåligt genomtänkta vallöften, osanningar och fraser.
.



Naturligtvis funderar jag också på varför SD har ökat så mycket i senaste mätningen. Är det för att retoriken hos de andra partierna mer och mer börjar likna SD:s retorik.


Är det för att SD trots sitt stora väljarstöd inte får vara med i debatten. Jag undrar om det är rätt taktik att  inte diskutera och förhandla med SD. Finns det inte en risk att ett sådant agerande får helt motsatt effekt, dvs fler väljare.


Ja det får jag fundera vidare på vid ett annat tillfälle, nu är jag trött.

Av Annica och Kent Lindholm - 19 maj 2018 16:27


Nu har vi varit ute och tittat oss omkring i området. Här är alldeles lugnt och stilla så otroligt fridfullt. Vi har suttit en stund nere vid stranden, man riktigt känner stillheten i hela kroppen. Jag förstår att många campare trivs här och återkommer varje år.
.


Bilder från stranden nedanför campingen.
,

Av Annica och Kent Lindholm - 19 maj 2018 11:13


I går åkte vi till Hassela med husbilen. Vi blir här i helgen och eventuellt en bit in i nästa vecka.

Jag har fortfarande ont i foten så jag sitter mest hela tiden och myser i solen. I dag blir det en riktigt fin dag, det är helt vindstilla och 19 grader i skuggan redan nu klockan 11.

Kent som gärna vill vara sysselsatt har en hel del att fixa med. I går fick lånade han campingens gräsklippare och gjorde fint på vår uteplats, i dag har han haft städdag.

Trevlig pingst från oss till dig!

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards