Alla inlägg den 20 maj 2018

Av Annica och Kent Lindholm - 20 maj 2018 16:29


I dag är det lite synd om mig (men bara lite) Jag vaknade i morse och hade mycket ondare i foten igen.

Jag kände mig inte så uppåt så vi packade ihop och åkte hem från Hassela ganska tidigt. När vi kom hem somnade jag en stund och sedan har jag läst på Internet i flera timmar om gikt. Det finns hur mycket fakta som helst och därmed också risken att man hamnar på mindre seriösa sidor. Jag får lita på mitt omdöme.

Ju mer jag läser om olika hälsotillstånd ju mer övertygad blir jag att den vattendrivande blodtrycksmedicin jag ätit under många år är boven till många av mina hälsoproblem, även nu.

Jag tackar min lyckliga stjärna som fick mig att komma till den insikten.

.


Jag hittar många fler sidor i dag där man påtalar sambandet mellan fruktos och gikt så jag litar på min tidigare teori att vissa frukter, ex banan, mango och vindruvor bör undvikas.
.


Då återstår bara frågan -Varför har jag ondare i dag. Det borde jag inte ha för jag har inte ätit något som enligt min teori ska förvärra läget.

Då hittar jag mer information om träning och läser att hård muskelträning inte är att rekommendera vid gikt. Nog är det väl typiskt, nästan dråpligt. Eftersom jag inte kan ta promenader just nu så åkte vi ut och cyklade igår. Jag tog verkligen i för att bränna några extra kalorier, jag fick så där ordentligt ont av mjölksyra i låren och tänkte - Yes, det där var bra gjort! Men det var det tydligen inte alls, jag skulle ha cyklat i ett lägre tempo men gjort det under en längre tid i stället. Ja tänk vad fel det kan bli.
.


Jag hållet trots mer kunskap fast vi min teori och kommer att äta typ LCHF kost (men inte strikt och naturligtvis inte en massa rött kött). Jag kommer att träna regelbundet (vara fysiskt aktiv) men inte köra för hårt och jag kommer att gå ner i vikt men inte för snabbt. Jag är just nu helt säker på att det är rätt väg för mig.

Ja herre gud inte trodde jag att man nästan måste bli läkare för att må bra på äldre dag. Men skam den som ger sig. Målbilden - Frisk och aktiv till 85 år - den släpper jag inte.


Siv, tack för din länk, där fanns mycket lärorik information. Kram!
.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards