Alla inlägg under december 2018

Av Annica och Kent Lindholm - 18 december 2018 23:48


I dag fyller vårt äldsta barnbarn Ellen 19 år.
Stort grattis på din dag!

Ellen och Oskar ska ha barn och tiden för barnets födelse är beräknad till i morgon. Jag måste erkänna att det känns riktigt stort att vi ska få barnbarnsbarn.

Puss puss! Vi ses på torsdag.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 18 december 2018 15:08


I dag har vi varit ute och fixat lite ärenden.

Vi började med att lämna tillbaka mina skor med dubbar som jag köpte härom dagen. Inre nog med att dom var fula, dom var inte sköna heller. Jag vet inte vad jag gjorde när jag köpte dom, jag var inte riktigt med i alla fall.

Nu har jag en annan variant hemma, också dom med dubbar. Dom här ser mer ut som kängor och satt jättebra på foten, dom var både billigare och snyggare om sådana skor nu kan kallas snygga.
.


Efter att vi uträttat lite mer ärenden åkte vi ner till Gnarp. Vi skulle åka till Theas pensionat.

Vi började med att äta lunch på Bergsgården. Det är typ ett gästgiveri med vandrarhem och restaurang som serverar bl.a en lunchbuffé. Det stället går inte att jämföra med Svartviks Herrgård men är ändå ganska ok. Nu får det bli pressad citron och ev morotsjuice och inget mera att äta resten av dagen och kvällen för att inte sabba vår basiska diet.
.


Efter lunchen var vi till Theas pensionat. Jag ville försäkra mig om att hon har de vaccinationer och den försäkring som krävs för en vistelse där. Jag ville också titta på stället en gång till och prata med personalen. Jag känner faktiskt en oro för att lämna henne där men nu efter ytterligare ett besök på plats så känns det lite bättre.

Jag förstår inte hur jag kan vara så fånig. Jag är ju inte en baby som ska lämnas, det är ju faktiskt bara en hund. Nu får jag skärpa mig. Vi kommer att få tillbaka en mycket tuffare och mer orädd vovve och det är bara bra.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 18 december 2018 01:19


Jag har funderat både en och två gånger om det var så smart att skaffa vovve när man går i pension. Det var ju då vi skulle kunna leva lite mer spontant och inte behöva planera allt så långt i förväg.

Tro nu inte att jag ångrar att vi skaffade Thea, det gör jag absolut inte, men visst har vi blivit mera låsta.

Vi ska ju åka till Thailand i januari och planerar då att lämna henne på hundpensionat. Ju närmare resan vi kommer ju mer gruvar jag mig för att lämna bort henne och så ska det ju inte vara.

Vi måste fundera på nya resmål vintertid, resor som vi kan ta med oss Thea på. Det får kanske bli en resa med husbilen i södra Europa nästa vinter.
.


Jag har tittat på campingplatser / ställplatser i dag och hittade många fina ställen både i Portugal och Spanien. Det finns också massor av information på nätet. Många husbilsåkare delar gärna med sig av sina erfarenheter, bl.a vilka vägar som är bra att välja genom Europa, vart det är lämpligt att stanna för både kortare och längre perioder, vad man ska tänka på mm mm.

Det som inte har lockat mig med en resa i Europa med husbilen är att jag inte vill vara borta hela vintern. Det känns heller inte som ett alternativ att åka hem på snöiga vägar vintertid med husbilen. När jag snurrade runt på nätet i dag hittade jag många långtidsparkeringar där man kan lämna husbilen och åka hem under en period. Det verkar vara vanligt att många gör så, det skulle nog passa oss också.

.


Det ena ger det andra och snart var jag inne på flygsidor. Jag hittade många riktigt billiga flygbiljetter mellan Alicante och Stockholm. Även Thea var välkommen att åka med för några hundringar med många av bolagen, bl.a SAS. Det skulle nog inte vara så dumt att vara där nere större delen av vintern om jag får åka hem i mitten av december och fira jul med familjen och sedan åka ner igen i januari.

Vi får helt enkelt strunta i långresor och hålla till i Europa nästa vinter. Det blir nog jättebra. Så känns det i alls fall just nu, men jag brukar ju inte ha några problem att ändra mina planer så ingenting är säkert förrän det sker.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 17 december 2018 23:43


I dag fick vi åka och köpa en overall till Thea. Det hade snöat i natt och det var inte kallt så det blev kluddsnö som fastnade på Thea. Hon kunde inte gå, det blev stora snöbollar i hennes päls.

Vi åkte på Arken Zoo och hittade en jättefin overall till henne. Hon tyckte faktiskt att den var helt ok att ha på sig.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 16 december 2018 17:01


I dag har vi varit och julhandlat tillsammans med väldigt många andra människor bl.a ute i Birsta. Det blev inga julklappar för dom är vi i princip färdiga med. Det blev lite shopping till mig i stället.

Jag började med att köpa mig ett par skor med inbyggda dubbar. Jag har totalt vägrat den typen av skor fram tills i år. Att jag köper dom i år beror inte på att jag plötsligt tycker att dom har blivit snyggare. Nej dom är exakt lika fula som dom alltid har varit, det som är skillnaden i år är att jag har blivit livrädd för att ramla. Jag går och spänner mig hela tiden på våra promenader så att jag får ont i hela kroppen, ända upp i nacken trots att jag har lösa broddar på skorna.

Ska du köpa sådana skor rekommenderar jag Handelshuset i Sundsvall. Dom har bra pris och bra kvalitet på det mesta i butiken, jag betalade 895 kr för mina nya skor.
.


Efter skoköpet åkte vi till HM för att lämna tillbaka en klänning som jag köpt på nätet. Jag tycker att det är jättebra att man kan lämna tillbaka i butik trots att man har handlat på nätet.

Naturligtvis gick jag inte tomhänt från HM. Det följde med en svart ärmlös klänning med krage som en knytblus. Jag hade beställt en likadan i blått på nätet så jag visste att den var bra. Det är klänningar som ska med till Thailand i januari.

Jag har en röd julklänning med krage som knytblus sedan tidigare. När jag hade den på jobbet vid jul härom året så kändes den lite gammal och ute. I dag känns mina knytblusar mer aktuell än någonsin. Tack för det Sara Danius, jag bär gärna knytblus i dag för att visa min lojalitet till dig,
.


Petra sa häromdagen - hur många klänningar har du egentligen. Inte så många sa jag. Hon tittade snabbt i mina garderober och såg 24 stycken (hon såg nog inte alla :) Ska sanningen fram är en del klänningar för små i dagsläget men det blir det snart ändring på. Jag fortsätter ju med min basiska kost och den ger en plattare mage och mindre kilon på vågen.
.


I dag blev det ugnsrostad sötpotatis, lök, brysselkål och zucchini som jag vänt i en marinad gjord av rapsolja, pesto rosso (torkad tomat) Crema balsamico och lite salt. Jag stekte också lite champinjoner och kokade quinoa till. Det blev riktigt gott vilket det alltid blir med vegetarisk mat, det som är svårt är att få till en varierad kost.

Om någon undrar vad jag ska göra med klänningarna jag köper i dag som kanske blir för stora inom kort (nu när jag äter så nyttigt) kan jag berätta att jag är jätteduktig på att sy. Jag syr in dom några centimeter så är det problemet löst.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 15 december 2018 16:02


Middagen i dag blev en ny variant av min linsgryta.

.


Grunden är densamma, röda linser, krossade tomater, buljong och lök. I dag blev det dessutom förkokta rödbetor, kikärter, bönor samt pasta gjord av kikärter i grytan.
.


Jag kryddade ganska starkt med salt, svartpeppar och chiliflakes. Grytan smakade riktigt bra.

Yes, nu är det fight på riktigt mot midjemåttet.

Av Annica och Kent Lindholm - 15 december 2018 14:09


I dag började vi dagen med att göra nyttig morotsjuice med äpple och ingefära. Min resa mot en smalare midja har inte gått så jättebra så nu gör jag ett nytt försök och den här gången heter metoden basisk mat. Den kosten brukar fungera bara man är någorlunda konsekvent.
.


Det är riktigt kallt i dag. Mitt på dagen visade båt termometer nästan -18 grader. Vädret till trots tog vi vår dagliga skogspromenad på ca 3 km med Thea. Det kändes riktigt skönt ute trots den stränga kylan.

Nu återstår inte mycket av dagen. Några julklappar ska slås in och så ska vi se på reprisen av På Spåret som vi missade i går.

Jag önskar er en trevlig 3:dje advent.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 15 december 2018 13:55


I går var vi på konsert till förmån för musikhjälpen med Petra och Jörgen på Opalen.

Det var en mycket bra och varierande underhållning.

Där var Njurunda Popkör under ledning av Jenny Olofsson. Hennes grupp Yrväder sjöng några låtar. Alex och Mepen var med. Ett band dom heter BH bandet spelade några låtar och så var det en mycket bra kille och tjej (som jag inte kommer ihåg namnet på) från Hudik som spelade och sjöng.

Konferansier var Njurundas egen revydrottning Kattis Melander.

En mycket trevlig kväll som också slutade bra, Petra och jag vann fina priset på lotteri.
.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards