Inlägg publicerade under kategorin Resor med husbilen

Av Annica och Kent Lindholm - 19 maj 2018 11:13

I går åkte vi till Hassela med husbilen. Vi blir här i helgen och eventuellt en bit in i nästa vecka.

Jag har fortfarande ont i foten så jag sitter mest hela tiden och myser i solen. I dag blir det en riktigt fin dag, det är helt vindstilla och 19 grader i skuggan redan nu klockan 11.

Kent som gärna vill vara sysselsatt har en hel del att fixa med. I går fick lånade han campingens gräsklippare och gjorde fint på vår uteplats, i dag har han haft städdag.

Trevlig pingst från oss till dig!

Av Annica och Kent Lindholm - 12 maj 2018 12:49

I dag är det sista dagen på vår tre veckor långa resa genom Sverige.

Vi har haft en riktigt bra semester. Vi har träffat många människor för första gången. Vi har träffat gamla vänner som vi inte sett på många år. Vi har också råkat utför mindre trevliga möten vilket tyvärr kan hända ibland.

En höjdpunkt på resan var vår vistelse i Malmö där vi träffade min fd chef Camilla som jag inte sett på ca 10 år. Så himla roligt! Vi fick också se vilken otroligt fin stad Malmö är.

Nu sitter jag i solen och tittar ut över en vacker vy i Hassela. Kent har städat och fixat med bilen för att göra den färdig för hemfärd.

Snart åker vi hem!

Av Annica och Kent Lindholm - 10 maj 2018 23:25

Nu är vi inte långt hemifrån. Vi är på Caravan Club Camping i Hassela tillsammans med Cicci och hennes familj. Dom ska ha sin husvagn uppställd här hela sommaren.

Det har varit soligt och fint i dag men tyvärr ingen värme i luften.

Av Annica och Kent Lindholm - 9 maj 2018 20:01

I dag åkte vi vidare till Strängnäs.

Vi åkte på mindre vägar med mycket fin natur. När vi kom fram till Skenäs blev det bilfärja över Bråviken.

Vi står nu på ställplatsen i Strängnäs fina hamn. När vi kom hit var det helt fullt men vi hade turen på vår sida, en husbil åkte iväg och vi fick en mycket bra plats. Totalt är det 12 husbilsplatser här med full service, tom. tvättstugan ingår i priset som är 200 kr per natt inkl el.

Vi gick en runda nu i kväll och tittade bl.a på alla gamla fina hus i centrum. Vi hoppades kunna gå in i domkyrkan och titta men när vi kom dit pågick det en kvällsgudstjänst så vi fick nöja oss med att titta utanför.

Strängnäs är en riktigt fin stad som sätter fart på min historiska fantasi.

Av Annica och Kent Lindholm - 8 maj 2018 19:22

I morse åkte vi vidare norrut. Vi hamnade i Stegeborg som ligger ganska långt in i St Annas Skärgård.

Här finns Stegeborgs slott som har anor ända från slutet av 1200-talet. Här har många av våra forna kungar hållit till. Storhetstiden var under 1500-talet då Johan lll lät stottsområdet växa med många nya byggnader.

Skottet drivs i dag som ett aktiebolag inom turistnäringen. Här finns förutom sottets sevärdheter även restauranger, småbåtshamn och ett vackert trädgårdshotell som ligger i slottsmiljö. Här finns också ett flygfält för sportflygplan så vi har sett många små fina flyg cirkulera i området i dag.

Det är otroligt vackert här. Vi bor på Stegeborgs Gården som är ett vandrarhem och en camping alldeles vid vattnet.

Här kommer lite bilder från dagen.

Jag solar och Kent räfsar nyklippt gräs. Han är lite av en ordningsman i klassen och vill inte ha in något gräs i husbilen.

För att komma till Stegeborgs gården fick vi åka en kort sträcka med bilfärja. Färjan drivs med linor så vi var tvungna att sitta vid färjeläget nu på eftermiddagen (två turer) och titta tills jag förstod hur det fungerar. Jag tyckte att det verkade riskabelt för fritidsbåtarna men så ringde vår son Micke som har varit båtägare många år. Han kunde berätta att linan sjunker strax efter båten och att det framgår av sjökortet hur nära färjan man kan vara. Skönt nu vet jag hur det fungerar och att det är riskfritt för fritidsbåtarna. Tänk om jag kunde sluta att bry mig, vad skönt det skulle vara. Hihi

Av Annica och Kent Lindholm - 7 maj 2018 19:14

I dag har vi åkt vidare och är nu i Västervik. Vi har haft en riktigt bra dag med över 25 grader varm och strålande sol.

Nu står vi på en ställplats som kallas Sågen 2 km från Västerviks centrum. Här finns ingen service annat än soptunnor och el. Priset är också därefter, 100 kr natten utan el och 140 kr med.

Vi har cyklat runt i centrum och i dess närområde där det finns mycket fint att titta på. Bl.a det omdiskuterade huset vid vattnet som Björn Ulvaeus var en av initiativtagarna till. Huset som har skapat debatt och rabalder på Uppdrag granskning. Tydligen såldes tomten alldeles för billigt. Ingen skugga över Björn Ulvaeus, det var tydligen en kommungubbe som inte vad som var rätt och fel, minns jag inte fel hade han ett finger med i köpet av tomten. Men det händer ju lite varstans inte bara i Västervik.

Bilder från ställplatsen och från vår cykeltur.

Av Annica och Kent Lindholm - 5 maj 2018 19:28

Nu i kväll kom sommaren till oss i Karlshamn. Termometern visar på 19,2 grader just nu (19:30). Den kalla vinden är som bortblåst.

Här är det många som fiskar från kajkanten. Jag undrar om det är strömmingen dom väntar på. Dom fiskar med många krokar på linan och det tror jag att man har när man fiskar strömming.

Av Annica och Kent Lindholm - 5 maj 2018 16:04

I dag skulle vi åka vidare till Karlskrona men vi stannade i Karlshamn som vi inte har besökt tidigare. I hamnen finns en gratis parkering för 6 husbilar där man får stå i 24 timmar. Det blir vår sovplats i natt.

Det är soligt och fint väder men det blåser rätt friskt från havet.

Nu är vi tillbaka i bilen efter att ha cyklat och promenerat i stan. Det var liv och rörelse i centrum med ett trevligt torg där det såldes blommor. Själv passade jag på att köpa två fina sommarklänningar.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

Kul att just du tittar in.

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag.

Fråga oss

<<< Augusti 2019

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands