Alla inlägg under januari 2018

Av Annica och Kent Lindholm - 30 januari 2018 16:09


Nu är det sjukt mycket snö hos oss och stämmer SMHI:s prognos ska det komma mera de närmaste dagarna. Jag vill inte ha mer snö!
.


Jag borde kanske inte klaga, i dag är det bara 18 dagar kvar till vi åker till bad, sol och värme. Oh vad jag längtar.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 25 januari 2018 21:00

.
I dag har jag varit till min Vårdcentral och träffat min diabetessköterska. En helt underbar sköterska som har lärt mig allt om min diabetes så att jag med kost, motion och insulin kan hantera min sjukdom och känna mig frisk. Tur att vi har fritt vårdval i Sverige, jag undrar hur dålig jag skulle ha varit i dag om jag inte bytt vårdcentral. Usch, det törs jag inte tänka på.
.

.
Efter vårdcentralen åkte jag till SEB och träffade mina fina fd arbetskamrater. Vilken tur jag hade som fick avsluta min karriär där, en mycket bra arbetsgivare och otroligt fina arbetskamrater. Jag blir glad i hela kroppen av att träffa dom.
.

.
Jag fick också en jättetrevlig lunch med Julia (en fd arbetskamrat) på restaurang Mamma Augustas Kök. Det är så givande att träffa Julia, det blir alltid så intressanta samtal med henne. Hon är en tjej med höjd som jag verkligen beundrar. Tänk vilken energi unga människor kan ge om vi bara tar vår tid och lyssnar.
.

.
Mätt efter en god torskrygg åkte jag hem, mycket nöjd med min dag i stan.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 25 januari 2018 02:33

.
Jag ligger och har nyss somnat när jag vaknar av ett konstigt ljud. Jag ligger och funderar på vad det kan vara, då kommer det ett dån genom hela huset som får mig att rusa upp ur sängen alldeles skärrad. Det låter som hela huset håller på att rasa ihop men var inget farligt, det var vara den stora snömängden på taket som rasade ner.

Det var ju bra då slapp vi skotta, men det var mindre bra för min sömn. Just nu är klockan 02:15 och jag är helt klarvaken, det verkar vara omöjligt att somna om just nu så då passar jag på att skriva några rader här på bloggen.

I dag när vi gick vår runda var det en riktigt härlig vinterdag. Det var nästan vårvinter i luften.
.


.
Vi börjar få in en rutin med en timmes promenad varje dag. Jag är riktigt nöjd med resultat i januari. Många helgdagar har det inte blivit någon promenad eftersom dom dagarna varit uppbokade med annat och vissa dagar har varit för kalla, när termometern visar över 15 minus har vi stannat hemma.

Men ser jag till helheten känner jag mig nöjd med våra prestationer och jämför jag med tiden då jag jobbade heltid med ett stillasittande arbete så är det en markant förbättring. Dock är det lite kvar till vårt mål på 10000 steg per dag, men det kommer.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 21 januari 2018 20:30

.
I eftermiddag har vi äntligen fått in ny ved. Vi hade ställt till det så vi var helt utan. Jag känner mig riktigt mör i hela kroppen efter att burit och staplat veden några timmar men också jättenöjd när kaminen brinner så mysigt och ger en härlig värme.
.

.
Vi har också varit och uppvaktat Jacob som fyller 17 år i dag.

Jag glömde att fota så jag lånade ett foto på FB.

Grattis Jacob!
.

.
I morse var vi med Hannes på innebandy. Som vanlig gjorde han bra ifrån sig. Ett mål och en assist, bra jobbat.

Även detta foto lånat på FB.
.

.
I går hände ingenting. Vi gick och väntade på veden som skulle komma men uteblev, men vad gör det, den kom ju i dag i stället.

I fredags sov Elsa och Alfons hos oss. Deras föräldrar skulle ha en barnfri kväll. Vi hade jättemysigt med god middag och rulltårta (som barnen bakade) till kvällsfika.

Inga bilder blev tagna då heller, lägger ut två bilder som finns sparade i min telefon.
.

.
Elsa.
.

.
Alfons.
.

.
Nu ligger jag på soffan och funderar på kommande vecka. Det finns inte så mycket inbokat, kalendern är i det närmaste tom. Jag undrar hur länge det kommer att dröja innan jag vänjer mig med min lediga vardag. Det kan få dröja hur länge som helst för känslan som finns just nu är helt ok. Det känns som en riktigt lång semester och det är ju ganska behagligt.

Av Annica och Kent Lindholm - 18 januari 2018 16:24

.
Efter en kort (mycket kort) sväng i gågatans affärer gav vi upp. Det händer inte mycket i Sollefteå en kall dag i januari. Affärerna var få och kunderna lyste med sin frånvaro, det blev ingen shopping i Sollefteå i dag.

Men Sollefteå är en mycket vacker stad, även vintertid.
.

.
Vid lunchtid åkte vi till Restaurang Nipan som vi ofta besöker när tillfälle ges. Tyvärr blev vi besvikna denna gång. Deras fina förrätts / salladsbuffé fanns inte kvar, det som finns numera hade inte det lilla extra att erbjuda.
.

.
Maten var inte heller mycket att hurra för, den var ganska smaklöst. Tidigare har jag rankat Restaurang Nipans lunch med en 5:a, i dag blev det en svag 3:a. Inget ställe jag kommer att längta till i fortsättningen, tyvärr.
.

.
Dom visade också tydligt att dom har ett starkt miljöengagemang och gjorde det genom att uppmanade gästerna att inte ta för sig mer mat i buffén än det som äts upp. Jag uppskattar ett miljöengagemang men måste säga att jag tycker att det var en lite väl tydlig uppmaning, det kändes mer som en pekpinne. Är det någon som ska ha målet att minska matsvinn i en restaurang så är det väl kocken. Gör han mat som smakar bra så slängs betydligt mindre.
.

.
Nej, Nipan blev ingen fullträff i dag men dagen dom helhet är vi mycket nöjda med och ett besök på Hotell Hallstaberget kan vi varmt rekommendera.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 18 januari 2018 10:03

.
I dag har vi åkt till Sollefteå bara för att. Vi startade dagen med frukost på Hotell Hallstaberget.
.

.
Frukosten var helt ok.
.

.
Nu sitter vi i pianobaren och tittar på den fina utsikten. Jag fylls alltid av så många fina minnen när jag kommer till Sollefteå. Det här var min stad när jag var barn, jag växte upp i Ramsele, ett litet samhälle inom Sollefteå kommun.
.

.

Av Annica och Kent Lindholm - 17 januari 2018 19:01

.
I vinter har det kommit sjukt mycket snö hos oss och det fortsätter att vräka ner. Det blåser också kraftigt så det bildas stora drivor på många ställen.

Jag har bara varit hemma och skrotat i två dagar. Ja lite nytta har jag faktiskt gjort i dag.

Tova ringde från skolan vid lunchtid, hennes stövlar var helt plötsligt borta på skolan. Jag fick åka dit med ett par av mina. Vi håller tummarna att hennes stövlar kommer tillbaka snart, det är väl någon elev som tagit fel.

På eftermiddagen ringer mitt barnbarn Hannes. - Farmor kan du komma och skjutsa hem mig, det går ingen buss. Alla stadsbussarna hade slutat att köra pga. dåligt plogade vägar.

Det är underbart att vara pensionär och kunna finnas till hands när någon behöver.
.

.
Snart är vi helt insnöade.
.

Av Annica och Kent Lindholm - 14 januari 2018 00:36

.
I dag kändes kylan rejält i kinderna när vi gick vår dagligs runda. Termometern visade drygt -10 grader.
.

.
Ju äldre jag blir ju mindre uppskattar jag vintern. Jag vill ha sol och värme. Apropå sol och värme är det bara 34 dagar kvar till vår resa till Thailand. Jag längtar jättemycket
.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards