Alla inlägg den 8 maj 2018

Av Annica och Kent Lindholm - 8 maj 2018 19:22


I morse åkte vi vidare norrut. Vi hamnade i Stegeborg som ligger ganska långt in i St Annas Skärgård.

Här finns Stegeborgs slott som har anor ända från slutet av 1200-talet. Här har många av våra forna kungar hållit till. Storhetstiden var under 1500-talet då Johan lll lät stottsområdet växa med många nya byggnader.

Skottet drivs i dag som ett aktiebolag inom turistnäringen. Här finns förutom sottets sevärdheter även restauranger, småbåtshamn och ett vackert trädgårdshotell som ligger i slottsmiljö. Här finns också ett flygfält för sportflygplan så vi har sett många små fina flyg cirkulera i området i dag.

Det är otroligt vackert här. Vi bor på Stegeborgs Gården som är ett vandrarhem och en camping alldeles vid vattnet.

Här kommer lite bilder från dagen.
.


Jag solar och Kent räfsar nyklippt gräs. Han är lite av en ordningsman i klassen och vill inte ha in något gräs i husbilen.
.


För att komma till Stegeborgs gården fick vi åka en kort sträcka med bilfärja. Färjan drivs med linor så vi var tvungna att sitta vid färjeläget nu på eftermiddagen (två turer) och titta tills jag förstod hur det fungerar. Jag tyckte att det verkade riskabelt för fritidsbåtarna men så ringde vår son Micke som har varit båtägare många år. Han kunde berätta att linan sjunker strax efter båten och att det framgår av sjökortet hur nära färjan man kan vara. Skönt nu vet jag hur det fungerar och att det är riskfritt för fritidsbåtarna. Tänk om jag kunde sluta att bry mig, vad skönt det skulle vara. Hihi
.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards