Alla inlägg den 16 maj 2013

Av Annica och Kent Lindholm - 16 maj 2013 21:03


Vilken kväll. Klockan 19:00 ser vi att lastbilen som ska leverera fönstren till oss dyker upp. Vi skyndar oss att gå hemifrån för under pågående diskussioner vill jag inte ta emot några fönster. Chauffören ringer och undrar vart han kan ställa av fönstren och jag förklarar situationen för honom och säger att han får göra vad han vill men jag tar inte emot fönstren. Chauffören frågade vilket pris jag fått och jag märkte tydligt hans reaktion när han svarade. Jag beklagade verkligen att han kommit i kläm, jag hoppas att han inte drabbas av vår tvist utan får betalt för sin resa.

Det dröjer inte länge förrän VD:n för firman ringer, klockan är då 19:38. Det var samma man som jag pratade med redan den 7 maj när jag ifrågasatte prissättningen på installationen. Nu var han inte mild i tonen, tur att jag är härdad för jag kan tänka mig att han kan skrämma vem som helst till tystnad. Helt plötsligt skulle installationen gå på löpande räkning, ok sa jag då har vi alltså ett avtal som vi inte ska tillämpa. Då skulle helt plötsligt jag betala mitt fasta pris och rotavdraget skulle justeras vilket innebär att jag skulle betala en summa och en annan summa skulle det ansökas rotavdrag på. Det är inte lagligt att göra så över huvud taget. Jag förklarade för honom att rotavdraget var mitt avdrag som administreras av dom och att jag inte var intresserad av det alternativet. Jag sade också att det förvånade mig att han som vd var så okunnig men hoppsan, där var en öm tå. Han sa också att jag skulle få kostnad för att jag stoppade leveransen i kväll trots att jag har sagt till två personer på firman i dag att jag inte vill ha någon leverans.

Till slut skrek han att dom skulle lämna fönstren hos mig och att jag skulle betalade bara för fönstren. När jag sa ok till det och nämnde aktuell summa skrek han - ska du prissätta fönstren också, dom kostar minst 10.000 kr mer än det du säger. Då frågade jag om han inte läst köpeavtalet för på det står det faktiskt vad fönstren kostar inklusive installation och eftersom rotavdraget är angivet så kan ju till och med ett barn räkna ut vad fönstren kostar enligt avtalet. Du kommer ihåg från småskolans matte, Kalle har 10 äpplen och Ulla får 4, hur många blir det kvar.

Det slutade med att jag sa att inga fönster skulle lämnas på min gård. Jag avvaktar nu vad som händer och mitt löfte om att kontakta skattemyndigheten och media kvarstår om dom fullföljer avtalet vilket jag också sa till honom. Då skrek han du får göra vad du vill. Han pratade också om att jag varit otrevlig mot säljaren, skitsnack, hon var mycket trevlig och jag har inget som helst agg mot henne och det vet hon. Jag har förresten inget agg emot någon på firman, jag vill bara att dom rättar till ett stort fel som dom har gjort.

Han sade också att kunder som mig ville dom inte ha något att göra med. Han hade aldrig pratat med en otrevligare person och förstod inte vad jag var ute efter. Ok sa jag, valet är ditt. Håll med om att vi som konsumenter har rätt att agera när affärer inte går korrekt till. Jag har från flera håll fått rådet, stå på dig.

Fortsättning följer.


Av Annica och Kent Lindholm - 16 maj 2013 12:12


Fortsättning på mitt inlägg från 2013-05-07 Fönsterbytet närmar sig

Nu har fönsterfirman återkommit och jag kan inte påstå att jag blir klokare. Hur kan man uttrycka att installationskostnaden per fönster är 3000 kr när firman tar 3000 kr av mig och får ytterligare 3000 kr per fönster via Skatteverket. Då får dom ju 6000 kr per fönster, ska man måste ta sig tid att förklara det för en som är i branschen eller tror dom att kunderna ingenting förstår. Ja, jag undrar hur den här följetongen fortsätter.

Jag har även kollat upp vad fönstren kostar i inköp om jag handlar dom själv och ser då tydligt att det finns marginaler i mitt avtal.

Jag hörde att Uppdrag granskning hade ett program om rotavdragen, jag måste nog titta på det och se vilka diskussioner och erfarenheter som kom upp där.

Jag har nu tydligt givit firman tre alternativ.
1. Dom fullföljer avtalet och jag lämnar ut firman för att varna andra.
2. Dom backar ur avtalet och vi glömmer allt
3. Dom tar skäligt betalt för installationen vilket innebär en rimlig kostnad för mig och ett rimligt ROT-avdrag.

Nu tänker du säkert - Hur dum kan hon vara som skrev på avtalet. Ja jag borde ha uppmärksammat att den installationskostnad som var specificerad bara avsåg rotdelen, dvs halva installationen, den andra halvan var inbakad tillsammans med materielet.

Nu har jag kollat vidare och fått uppmaningen att försöka häva avtalet. Det är jag som konsument som står ansvarig mot skattemyndigheten om rotavdraget är oskäligt. Ja ja, det ska bli spännande. Fortsättning följer och som sagt, kommer vi inte till en överenskommelse så lämnar jag ut firman och köpeavtalet och så kontaktar jag Skatteverket och förklarar att jag gjort mitt yttersta för att inte vara en del av detta ojusta hanterande av ROT-avdraget.

Ett tips till dig som står i fönsterbytartankar, kolla upp din offert noga och jämför den med andra i branschen. Gör inte om mina misstag, det kan kosta dig både tid och pengar. Tur att jag inte hann dra in Petra (som också ska byta fönster) i den här härvan.
.

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards