Direktlänk till inlägg 22 december 2012

Splittrade familjer / Nya familjer

Av Annica och Kent Lindholm - 22 december 2012 12:20


Sitter här och funderar för mig själv. Den här gången går tankarna till alla familjer som är splittrade och där barnen bor i olika världar varannan vecka vilket borde vara en tillgång men som tyvärr ofta inte är det pga de vuxna i familjen.

Ställer mig frågan om jag skulle klara av att bo i skilda världar, om jag skulle klara av ett farväl varje söndag. Ja det gäller verkligen att föräldrarna lägger sina egna åsikter och känslor åt sidan och är 100% närvarande för sina barn om det ska fungera.

Många gör det fantastiskt bra, många gör det mindre bra. Jag tror att det oftast går väldigt bra om inte mamma eller pappa har träffat en ny som tillåts gå in och styra allt för mycket. En ny vuxen som går in och anpassar sig till familjens regler och relationer är oftast en tillgång.

Jag tror också att det går bättre när en ny manlig gestalt kommer in i barnens liv. Tyvärr har kvinnor ofta en förmåga att känna avund mot sin partners barn från tidigare förhållande. Det är verkligen konstigt, ingen kan ju konkurrera med ett barn, att ens försöka förvånar mig.

Många familjer består dessutom av barn från två familjer som plötsligt ska fungera i en ny familj och det varannan vecka. Hur svårt kan det inte vara.

Jag ser också i dessa familjer att barnen inte alltid behandlas lika. Man lever som en familj och hoppas att det ska fungera men man har inte samma regler eller störtning för alla barn i familjen. Man tillgodoser inte barnens behov enligt samma modell och mönster. Man är helt enkelt en mot sina egna barn och en annan mot sin partners barn.

Att inte alla vuxna kan räkna ut konsekvenserna av ett sådant beteende förvånar mig. Ett svek är något som gör väldigt ont, något som man så snart man är stor nog aktivt väljer bort. En händelse som ofta drabbar båda vuxna i den nya familjen, för vad är sveket. Att behandla någon illa eller att inte sätta stopp när man ser att det förekommer.

Ja livet är inte lätt att leva alla gånger, inte lätt att leva för många barn och det gör så ont i mitt hjärta.
.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica och Kent Lindholm - 7 augusti 2019 16:57

  Hej   Den här bloggen uppdateras inte längre.  Vill du följa Kent och mig i vår vardag och på våra resor gå gärna inpå min nya blogg.   Kent och Annica på väg.  weandourtravelse    ...

Av Annica och Kent Lindholm - 22 februari 2019 18:57

Som jag har skrivit tidigare så har vi ju fått en ny liten familjemedlem, Ellens (vårt barnbarn) lilla son Charlie. I början av veckan blev han förkyld. Troligast blev han smittad av någon i familjen. Det är ju omöjligt att hålla barnen borta ...

Av Annica och Kent Lindholm - 11 februari 2019 15:22

Att gå tidigare i pension är det bästa beslutet Kent och jag någonsin har tagit. Nu har vi varit lediga över ett år och det blir bara bättre och bättre. Vi har alltid något på gång, det kan vara en resa, en fika på stan med några bekanta eller som ...

Av Annica och Kent Lindholm - 2 februari 2019 07:24


Jag vaknade riktigt tidigt i dag. Bredvid mig i sängen, kloss i kloss låg Kent och Thea och sov. Det såg så mysigt ut så jag skulle ta ett kort men jag ville inte tända lampan och väcka dom så jag knäppte med blixt i stället. Det var nog inte så up...

Av Annica och Kent Lindholm - 31 januari 2019 18:58

I dag har Thea varit till veterinären och opererat bort två mjölktänder. Det var hörntänderna som inte ville släppa. . Hon skötte sig exemplariskt. I väntrummet var det fler hundar men hon var tyst och satt lugnt och tittade. Matte och husse va...

Annikas nya blogg

Kent och Annica

   

  

Kul att just du tittar in.

 

Den här bloggen kommer vi att fylla med det som händer i vår vardag. 

 

 

 

Fråga oss

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok

På vägarna med husbilen

 

Ofta på väg, både i Sverige och utomlands


Ovido - Quiz & Flashcards